jueves, 26 de mayo de 2016

NOTICIES A LA PREMSA SOBRE EL CATALEG SICE-CS

Al gener de 2016 el catàleg SICE-CS que du a terme l’ESPELEO CLUB CASTELLÓ des de fa mes de 25 anys va arribar a la xifra de 6.000 cavitats catalogades. D’açò ja vam parlar al seu temps, http://cavitats-subterranies.blogspot.com.es/2015/12/novedades-en-la-catalogacion.html
però ara pengem una noticia que aparegué al diari digital DIARI MILLARS al febrer de 2016 i que teníem guardada al fons d’armari.

També podeu llegir la noticia  la web del diari:

martes, 17 de mayo de 2016

Visitant la via B de l’Avenc de la Figa (Llucena)

Boca de l’avenc de la Figa.

El diumenge dia 8 teníem intenció de visitar l’avenc de l’Ereta a Argelita, pero una vegada a la cadena de la pista que entra a l’avenc, com que plovia molt, vam canviar de plans i vam decidir anar al avenc de la Figa, ja que l’accés es immediat i ens evitaríem la mullada. Com acabem de dir, des de fa uns mesos hi ha una cadena a la pista que entra a l’avenc de l’Ereta, a uns 600 m. del seu inici. Per lo que ara toca caminar una mica mes.

Andrés al pou d’entrada (P-47).

Sabíem que no teníem corda suficient per baixar fins la màxima fondària, però vam fer una distribució de les cordes de lo mes optima possible per no desaprofitar cap metre. Vam baixar els pous de la via principal fins aplegar al pou dels pènduls (P-24). En aquest darrer pou, després del primer fraccionament i just on comencen els pènduls com no ens quedava quasi corda decidirem baixar recte per la via B (aquest nom l’hem tret de la fitxa tècnica de la cavitat realitzada al gener de 2006 pel Club Espeleològic de Borriana).

Capçalera del tercer pou (P-20)

Des del peu d’aquest pou vam continuar primer cap al SE. Primer vam grimpar un pouet d’uns 10 metres i dalt vam recórrer uns quants metres mes entre anemolites, pujant i baixant ressalts i passant baix de la saleta de la gran colada, fins arribar a la capçalera del pou estret (P-35) de la via principal. D’aquesta forma connectarem les dos vies. Tornant a la base de la via B i prenent direcció NO vam davallar un ressalt que ens deixaren en una zona de fractura descendent però molt estreta.

Anemolites a la zona de la gran colada.

Totes aquestes zones i d’altres que tampoc apareixen a la topografia van ser explorades fa molts anys pels descobridors de la cavitat, però encara no han sigut topografiades, una feina que seria interesant realitzar i alhora re-explorar amb ulls nous, perquè... mai se sap...

Pou final de la via B.

martes, 10 de mayo de 2016

SIMA POSOS; tornem a casa i triomfem.

Després de quasi dos anys sense fer cap incursió a la cavitat que vàrem fer arribar a ser la mes llarga de la província i la segona dela comunitat, tornem. I rememorant temps passats descobrim zones noves a la cavitat, fent-la de nou un poc mes gran.

Galeria de la siesta, descoberta passat 6 de maig.

Pues així, ja feia unes setmanes que anava incitant als germans per veure quin dia podíem fer algo per allà, per Azuevar. Finalment el divendres 6 de maig ens disposem Joaquin i Luis a fer una incursió amb finalitats exploratòries a la Sima Posos. El primer que vam veure durant l’accés va ser un canvi significatiu en l’últim tram de la pista. Esta va ser destrossada en algun tram per unes fortes pluges, just per on transita dins del barranco de los Posos. Després va ser reparada per maquinaria pesada, però encara queden restes de les avingudes.D’açò ja en teníem noticies, però també ens havien dit que la sima Posos-3, una cavitat desobstruïda no fa molt,havia sigut tapada per les mateixes maquines que arreglaren la pista. La primera sorpresa que vam tindre va ser quant vam veure la boca de l’esmenada cavitat tal com la vam deixar després de la desobstrucció. La cavitat continua al seu lloc.

Formacions a la zona nova.

Una vegada a l’aparcament fem els preparatius i entrem a les 9:10 del matí. Baixem per la via dels tollets, com sempre solem fer. Ens dirigim a l’entrada del laminador sifonante, on esmorzem abans de pegar-mos el banyet de rigor. Arribem al pas dels vòmits sense major novetat. I ací es on comencen les hostilitats, la primera per part del pot estanc, que degut al seu gran calibre no passa pel pas que hi ha just abans del propi pas dels vòmits. En esta ocasió duem un pot mes gran que l’habitual de 6 litres, per poder entrar el taladre i la seua bateria. Ampliem el pas apartant un bloc i el pot ja passa. Però ara toca el pas dels vòmits, pel qual no hi ha manera de fer passar al pot. Com la seua ampliació es molt laboriosa, desistim i fem un canvi de plans sobre la marxa, ja que ens tenim que deixar el taladre al pas dels vòmits.

Joaquin a la galeria de la siesta, amb les parets sense fang.

La nostra intenció inicial era executar una escala per la zona del cordovés i com a segon plat intentar una desobstrucció just al peu mateix de l’escalada. En aquest lloc; en una exploració en la que anàvem Juan Mª, Jesús i Luis Almela junt a Chema i Pascual d’Ontinyent; el company Pascual ja va intentar l’escalada però sense arribar dalt perquè anava en lliure. Eixe mateix dia la resta de companys mentre ell escalava començarem una desobstrucció tan sols per matar el temps. Aquella desobstrucció va quedar a mitges. Així que teníem estes dos feines; escalar i desobstruir.

Pas desobstruït.

Al canviar de plans vam decidir anar a provar la desobstrucció que teníem com a segona opció i a l’hora revisar algunes zones que trobem de camí. Primer, en el riu de fang i un poc abans d’arribar a la sala Filo, trobem a ma dreta un conducte en forta pendent que no s’ha mirat mai. Decidits l’escalem. Aquest puja en forta pendent i va estretint-se progressivament fins un pas selectiu, que després de ser superat pareix que es tanca definitivament. Es tracta d’un conducte sense importància i amb un recorregut insignificant.

Segona sala vista des de dalt, en la galeria de la siesta.

Continuem amb una revisió de la sala Filo i posteriorment de la sala que hi ha a la dreta de la tisora, just dalt de la sala Filo. Estes sales ja foren ben mirades en el seu dia, però... mai se sap. Així arribem al punt on tenim que desobstruir. La feina es retirar gran quantitat de sediment que curulla la galeria en un lloc de sostre baix, pel que tenim que treballar en postures incomodes... pera variar. Al cap de quasi una hora de feines asomem el cap i veiem que la cosa tira, però encara no podem passar. Joaquin aprofita per fer una siesta i Luis continua treballant en mes energies imaginant el que ens espera darrere.

Topografia amb el punt desobstruït marcat.

Finalment aconseguim passar i... darrere la cosa tira. Explorem i flipem. Darrere de l’estretor la galeria continua en la mateixa direcció (cap al sud) i sentit ascendent tenint que superar un parrell de dunes de fang. Mes endavant arribem a una sala on canviem de direcció cap a l’oest i ara la galeria ens baixa fins una segona sala on la única continuació es una fractura que puja amb moltíssim desnivell. En esta segona sala trobem alguns cristalls d’aragonita i anemolites, però lo mes sorprenent es que la fractura per la que podem continuar i la paret que hi ha baix seu apareixen completament despullades de fang, circumstancia ben rara a la Sima Posos. Escalem la fractura que puja fins adonar-mos que es tanca progressivament. En total seran uns 40 metres nous i de bones dimensions.

Segona sala en la galeria de la siesta.

Tornarem a escalar lo que teníem previst haver pujat avui i per suposat a topografiar la zona nova, o galeria de la siesta, que es com li direm a la galeria descoberta. Contents com un xiquet en sabates noves eixim de la cavitat per on hem entrat. A les 16:20 de la vespra, després de mes de 7 hores en cavitat tornem a veure la llum del sol. Ara a descansar i a trobar una altra data per tornar de nou a casa nostra.

Text i fotos: Luis Almela

lunes, 9 de mayo de 2016

"UNA CUEVA DE AVENTURAS" PARA NIÑOS EN CASTELLÓN.

Hasta el 21 de mayo, los niños a partir de 5 años podrán disfrutar de la experiencia de recorrer una cueva, construida artificialmente, gracias a una réplica situada en la planta baja del Centro Comercial LA SALERA de Castellón.

Dejemos que nos los lo cuenten sus organizadores...
Localizar una cueva, adentrarse en ella, avanzar sin saber que te vas a encontrar disfrutando de lo que esta maravilla de la naturaleza nos otorga. ¿Quién no ha tenido alguna vez el deseo de hacer realidad un plan así? Ahora, en el Centro Comercial Salera, serán los más pequeños quienes puedan afirmar que han hecho realidad uno de los deseos de sus padres.

Y es que del 2 al 21 de mayo, en nuestro evento,Una cueva de Aventuras, todos los niños a partir de cinco años podrán disfrutar de una cueva totalmente tematizada, como si de una localización en medio del bosque se tratase, en la que realizarán actividades a lo largo de sus 17 metros de recorrido.

Ataviados, como buenos espeleólogos, con un casco y una luz que les permita orientarse en la oscuridad, nuestros pequeños atravesarán las inmediaciones de la cueva acompañados en todo momento de un monitor que les guiará por el interior mientras los padres, desde fuera, pueden verlo todo a través de los dos monitores que mostraran en todo momento el interior de la cueva. Además, para que la ambientación parezca todavía más real, el interior contará con formaciones típicas de una cueva como estalactitas y estalagmitas, y con pinturas rupestres que el monitor se encargará de ir explicando a los pequeños.

Como en todas las cuevas, nuestros exploradores se encontrarán con el añadido de tener que atravesar una pequeña formación de agua que les impida el paso, en este caso representada mediante una piscina de bolas transparentes, y con una salida verdaderamente estrecha en la que tendrán que gatear para salir al exterior, siempre acompañados por un monitor.
 Nuestra Cueva de Aventuras espera a todos los intrépidos exploradores que quieran adentrarse en ella de lunes a viernes en horario de 17 a 21 horas y los sábados de 11 a 14 horas y de 16 a 21 horas en la planta baja del Centro Comercial Salera, entrada gratuita.

Y PARA LOS MÁS MAYORES QUE QUIERAN VIVIR UNA AVENTURA SIMILAR....

EL CURSILLO DE INICIACIÓN DEL ESPELEO CLUB CASTELLÓ!!!!

domingo, 1 de mayo de 2016

Visita a l'avenc del Mas de Fabra de dalt

Fa un parell de setmanes vam visitar de nou aquesta cavitat. A l’any 2011 ja vam visitar la cavitat, podem veure un resum de l’activitat i una petita descripció a: http://cavitats-subterranies.blogspot.com.es/2011/11/avenc-del-mas-de-fabra-de-dalt.html

Com a novetat vam veure que algun grup que ha visitat l’avenc desprès de la nostra visita de 2011 ha reforçat l’instal·lació amb 5 parabolts i un parell de cordinos. Pero tan sols van deixar els espàrrecs, per lo que no ens aporta res, ja que si no deixen les tuerques i les xapes els següents grups que visiten la cavitat no els podem utilitzar.

Nosaltres a mes de la visita vam aprofitar per agafar el track d’accés des de la població d’Atzeneta. En aquest enllaç el podeu veure : http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=13002581

El camí a seguir es el següent: Primer el camí es dirigeix fins el Castell d’Atzeneta, on s’acaba el camí asfaltat. Després passem per l’ermita de Sant Miquel de les Torrocelles. Continuem en forta pujada i després de deixar a ma dreta el camí a Llucena arribem fins les proximitats del Mas de Fabra de Dalt on deixem els vehicles. La pista fins ací esta en molt bon estat (any 2016). Per últim continuarem camp a través fins la boca de l’avenc. Este tram el fem cap a través, però si seguim el track baixarem al barranc i pujarem a la lloma d’en front sense punxar-nos.